תלמידים מספרים

צרו קשר

ראשת החוג: ד"ר תמר הס
tamar.hess@mail.huji.ac.il

יועץ לתלמידי בוגר: ד"ר דודו רוטמן
David.rotman@mail.huji.ac.il

יועץ לתלמידי מוסמך: פרופ' גדעון טיקוצקי
giddon.ticotsky@mail.huji.ac.il

רכזת החוג: גב' איריס פרג
irispe@savion.huji.ac.il
טלפון: 02-5883558
חדר: בניין רוח, חדר 40745

 

עומר ולדמן

פרופיל עומר ולדמן

השיעור החשוב ביותר שלמדתי בחוג הוא ההכרה בכוח העומק ההיסטורי שיש לספרות העברית: כמו הרבה סטודנטים נמשכתי ללימודי ספרות בעיקר בזכות סופרים ומשוררים שכתבו בעשורים האחרונים, ובהתחלה לא התלהבתי מהדרישה להעמיק בספרות חז"ל וימי הביניים - דרישה שנראתה לי "כבדה" (ואולי גם מיושנת) כי לא הייתה כדוגמתה בשאר החוגים שבדקתי. אחרי שלוש שנים נדמה לי שהערך האמיתי בשיעורים האלה לא הסתכם בחשיפה לטקסטים עתיקים, כי אם ביכולת לגלות את השפעתם על הספרות שנכתבת כאן בימינו: ברובדי השפה, בעיצוב המבנה ובדילמות האנושיות שמעסיקות אותם ואותנו. הבחירה ללמוד ספרות עברית "לפי הספר", בלי לדלג על שום שלב מכריע במבנה ההיסטורי שלה, השפיעה עליי מעבר לרצון לחקור אותה: היא גרמה לי להתרגש באמת מהידיעה שמתחת לשיר של ביאליק או לסיפור של קסטל-בלום, ואפילו מתחת לשיחות בינינו, טמונות שכבות של שיחות בנות מאות (ואלפי) שנים בשפה העברית. היא גם עזרה לי לקלוט כמה וכמה משמעויות נוספות בזמן שאני קורא טקסט בעברית, מרומן עד ציוץ בטוויטר. הקריאה הזאת חשובה לי ומהנה במידה זהה, ואני חושב שהיא לא הייתה נבנית באופן יסודי כל כך במקום אחר. 

 

 

שולמית בלוך

פרופיל - שולמית בלוך

מספר חודשים לפני תחילת הלימודים, התייעצתי עם סופר ישראלי על לימודיי בחוג לספרות עברית. חששתי שהבחירה בחוג תצמצם בפניי אפשרויות להיחשף למגוון ולעושר של יצירות מרחבי העולם ובכלל. הוא כתב לי את המילים הבאות: "לי היה ברור שארצה ללמוד ספרות עברית כי הספרות והשירה מעוגנות בלשון ויש לי שפה אחת בלבד שאני יכול לקרוא בה באמת ספרות, וזאת עברית. קריאה בתרגום היא בעבורי חשובה אבל מוגבלת מאוד. מעבר להבנה החשובה הזאת, של הקריאה בשפת האם והרבדים העמוקים בשפה העתיקה שלנו, אנחנו לעתים נוטים לשכוח שאנחנו יושבים על מכרה זהב עצום. אני מפלסת דרך בין יצירות חדשות מידי שבוע, לומדת על סופרים ומשוררים ואף על תיאוריות וגישות שונות לקריאת ספרות, שהופכות את הקריאה של טקסטים דרך משקפיים אחרות, מלומדות יותר, נבונות יותר. והיריעה קצרה מלהכיל.  

במסגרת החוג אני לומדת בתכנית לכתיבה יוצרת, במסלול שירה. התכנית היא תלת שנתית ונפרשת על פני התואר. לימודי הכתיבה מוסיפים רבות ללימודים התאורטיים ומעניקים לנו במה אישית ככותבים צעירים לפתח ולגבש את הקול האמנותי שלנו. בשילוב הלימודים בחוג לספרות עברית יחד עם החוג לפסיכולוגיה אני רואה את השילוב הפשוט והמתבקש בין לימודי הנפש והמוח האנושי יחד עם הספרות, עם יצירות ועם מחשבה ספרותית שמלמדת על נפש האדם, על החיים ובכלל.